Ilość dostępnych papierów do druku znajdujących się na rynku, może przyprawić o ból głowy. Jak spośród setek rodzajów wybrać ten, który idealnie wpasuje się w wizję projektu? Na jakie parametry zwracać uwagę? Okazuje się, że wybór odpowiedniego podłoża do materiałów reklamowych wcale nie jest taki oczywisty.
Przy projektowaniu materiałów reklamowych często skupiamy się przede wszystkim na treści oraz kreacji graficznej. Tymczasem, na końcowy efekt wizualny wpływ ma również odpowiedni dobór papieru i jego gramatura, które mogą w znacznym stopniu zmienić sposób postrzegania naszej kreacji przez klientów. Wybór odpowiedniego podłoża ma również znaczenie funkcjonalne – stworzenie notesu na papierze powlekanym nie jest najlepszym pomysłem, ponieważ może przysporzyć wiele problemów podczas próby jego zapisywania długopisem lub ołówkiem.
Papiery powlekane i niepowlekane
Pierwszą rzeczą, na którą należy zwrócić uwagę przy wyborze odpowiedniego papieru jest jego przeznaczenie. Materiały takie jak ulotki, plakaty czy katalogi z zasady drukuje się na papierach powlekanych, ponieważ zapewniają one większe nasycenie kolorów i wyższą trwałość. Papier niepowlekany jest najczęściej wykorzystywany w produkcji notesów i innych artykułów, które przeznaczone są do pisania po nich.
Nie oznacza to jednak, że nie można wydrukować katalogu produktowego na papierze niepowlekanym! Oryginalność jest w cenie i tylko od nas zależy, jakiego typu podłoże wykorzystamy w swoich materiałach. Należy jednak pamiętać o względach funkcjonalnych – o ile wspomniany wcześniej katalog może być ciekawym pomysłem, tak stworzenie notesu na papierze powlekanym przysporzy wiele trudności przy jego wykorzystywaniu.
Najpopularniejsze papiery
Zamawiając materiały reklamowe w drukarni z pewnością spotkamy się z papierem kredowym. Jest to powlekany papier o matowym (kreda mat) lub błyszczącym (kreda błysk) wykończeniu i gramaturze od 80g/m² do 350g/m². Kredę błysk najczęściej spotykamy na wszelkiego rodzaju ulotkach, zarówno tych „jednorazowych” („ulicznych”) o gramaturze <100g/m2 jak i „wielorazowych” (np. przychodnia lekarska) o gramaturze ok. 170g/m².
Wyższe gramatury (>250g/m²) wykorzystuje się najczęściej do produkcji materiałów, które z założenia muszą być sztywne np. wizytówki, pocztówki lub teczki firmowe.
Po drugiej stronie barykady stoi niepowlekany papier offsetowy, który wykorzystywany jest do produkcji wszelkich materiałów piśmienniczych takich jak notesy klejone, szyte oraz spiralowane.
Podział papierów do druku
Nie samym papierem kredowym człowiek żyje, dlatego jeżeli chcemy wyróżnić się na tłumu lub podkreślić indywidualność swojej marki, możemy skorzystać z mniej oczywistych rozwiązań. Poniżej przedstawiam listę grup papierów, na które moim zdaniem warto zwrócić uwagę przy wyborze odpowiedniego podłoża:
Papiery ekologiczne
Dobrze podkreślają proekologiczny charakter firmy. Warto dodać, że wybierając papier ekologiczny nie jesteśmy skazani na charakterystyczny beżowy odcień podłoża. Istnieją papiery ekologiczne, które na pierwszy rzut oka wyglądają tak, jak zwykły papier, zarówno pod względem bieli jak i faktury. Na rynku spotkać można również papiery ekologiczne barwione w masie w wielu odcieniach kolorystycznych.
Papiery objętościowe (wolumenowe)
Często wykorzystywane w produkcji książek, które dzięki zastosowaniu odpowiedniego wolumenu, są dużo grubsze przy zachowaniu ich elastyczności i miękkości. Wykorzystanie papieru wolumenowego zwiększa wizualnie grubość stosu, dzięki czemu nasz katalog, może wyglądać na znacznie większy (grubszy) niż jest w rzeczywistości.
Kartony
Wykorzystywane często do produkcji pocztówek (jednostronnie powlekane). Dzięki swojej grubości są znacznie bardziej sztywne niż papier.
Papiery barwione w masie
Papiery tego typu występują w wielu kolorach i mają wiele zastosowań, ponieważ ich jednolita struktura oraz gładka powierzchnia sprzyjają pisaniu flamastrem, rysowaniu i malowaniu. Papiery tego typu nawet przy wielokrotnym przecinaniu i zaginaniu zachowują jednolity kolor na wszystkich krawędziach.
Papiery ozdobne
Ogromna grupa papierów o różnych kolorach, grubościach, poziomach bieli oraz fakturach. Ze względu na swoją estetykę są często wykorzystywane do drukowania zaproszeń i wizytówek.
Papier Multiloft®
Bardzo efektowny przez co, jest najczęściej wykorzystywany do produkcji wizytówek. Składa się z 2 warstw zewnętrznych oraz jednej środkowej w wybranym kolorze sklejanych razem.
Podsumowanie
To tylko wierzchołek góry lodowej. Oprócz wspomnianych wyżej papierów możemy spotkać także papiery i folie samoprzylepne, papiery czerpane czy papiery półprzezroczyste. Jak widać rynek podłoży do druku jest ogromny a ilość ciekawych pozycji jest imponująca. Może przed kolejnym zamówieniem warto pochylić się nad ofertą podłoży i wybrać ten, który najlepiej wpisze się w komunikację wizualną?
0 Comments